Gesegmenteerd communiceren met UiTPAS

Gesegmenteerd communiceren betekent geen eenheidsworst voor iedereen, maar de juiste boodschap voor de juiste mensen. Hoe er in de retailsector omgegaan wordt met klantensegmenten, konden we al horen van Symeta.

Op de UiTPAS inspiratiedag kwam ook Ellen Vanmaele aan het woord. Zij schetste de achtergrond van de UiTPAS segmentatiemachine. Aan de hand van de bij meer dan 40.000 pashouders verzamelde data, kunnen er immers allerlei segmenten opgemaakt worden.

Met die data zijn we bij UiTPAS zelf al aan de slag gegaan. In 2015 deden we allerlei testen. Welke keuzes werken er het best? Hoe stellen we het segment het best op? Op voorzichtige wijze kunnen we zeggen dat een segment opgesteld op basis van gesteld gedrag meer effect te weeg brengt dan een segment opgesteld op persoonsgegevens. Tegelijkertijd willen we evolueren naar automatisch segmenteren op basis van smaakvoorkeuren, zodat het opstellen van een doelpubliek niet oordeelkundig moet gebeuren.

 

Hoe kunnen UiTPAS-organisatoren nu aan de slag met deze machine? Iedereen kan een voorstel indienen bij zijn of haar lokale UiTPASverantwoordelijke, die het voorstel evalueert samen met CultuurNet Vlaanderen.

Op termijn evolueert dit dan naar een systeem dat de individuele UiTPASregio’s zelf kunnen besturen.

Inzicht verwerven in klantendata (om nadien acties te ondernemen) is het hart van elk  getrouwheidsprogramma. Lees er hier meer over.

Advertenties